Yat, gezi, iş, yarış, eğlence gibi
çeşitli amaçlar için deniz seyahatlerinde kullanılan, yelken ya da motor
gücüyle hareketi sağlanan lüks teknelerdir. Yat turizmi ise kişilerin, spor,
dinlenme, eğlenme ve boş zamanları değerlendirme amacıyla kazanç sağlama amacı
gütmeden, kendi mülkiyetlerindeki ya da kiraladıkları yatlarla/teknelerle
gerçekleştirdikleri deniz seyahati ve bu süreçte yat limanları, yat
işletmeleri, yat/tekne bakım onarımı ve diğer destek hizmetlerini sunan
işletmelerle tüm iletişim süreçlerini kapsayan faaliyetlerdir. (Atlay
Işık,2011)
Yat turizminin başlangıcı yani ilk
yelkenli teknenin oluşumu M.Ö. 4000’li yıllara dayanmaktadır. Bu tekne, Nil
nehrinde, Firevunların zevk amaçlı gezintilerinde kullanılmıştır. Tekneler
zamanla gelişme göstermiştir. İki direkli yelkenli tekne, üç direkli yelkenli
tekne… Farklı milletler tekneleri farklı amaçlarla kullanmış ve amacına uygun
olarak adlandırma yapmıştır. Örneğin, kaçakçı ve korsan yakalamak amacıyla
kullanan Hollandalılar jaght(avcı), büyük yük gemilerini karşılamak için
kullanan zengin Amsterdamlılar jaghtschippen(avcı gemisi)adını vermiştir. Bu
isimler 1660’da Flemenk vatandaşlarının İngiltere Kralına “Mary” isimli tekneyi
hediye etmesiyle jaght “yacht’a(yat)” dönüşmüştür.
(Ayrıntılı bilgi için ; Türkiye’de Yat Turizminin Coğrafya Açısından İrdelenmesi - acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/405/701.pdf)
(Ayrıntılı bilgi için ; Türkiye’de Yat Turizminin Coğrafya Açısından İrdelenmesi - acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/405/701.pdf)
Denize dönük eğlence ve dinlenme
alanı olan yat turizmi aynı zamanda önemli bir ekonomik faaliyettir. Ekonomik
faaliyet oluşunu birçok unsurun bir araya gelerek bir deniz gezisi hizmetinin
sunulmasıyla sonuçlanmasına bağlayabiliriz. Marinalar; barınaklar gibi altyapı
hizmetleri, inşa sanayi, catering hizmetleri, idari işlemler, personel gibi
boyutlarıyla geniş ölçüde istihdam yaratır. Kısaca, yat turizmi ülkenin
ekonomik ödemelerine katkı sağlar, istihdam alanları yaratır, ekonomiyi
canlandırır ve yatırım alanlarını çeşitlendirir diyebiliriz. Ekonomik öneminin
yanında, yat turizminin çevreye de etkisi vardır. İnsanlarımıza doğa, tarih,
kültürel ve insani güzellikleri pazarlayarak değerlerimizi korur ve
zenginleştirir. Aşağıda ki tablolarda yat turizminin yarattığı gelir
çeşitlerini ve istihdam alanlarını görebilirsiniz.
Tablo 2 :
Yat Turizminin Yarattığı İstihdam Çeşitlenmesi (Kaynak, Özer 1990)
Yat turizmi, elverişli koşullara
sahip kıyı özelliklerine ve iklime bağlı olarak
Akdeniz Çanağı’ndaki Fransa, İspanya, Hırvatistan gibi ülkelerin
kıyıları ile Kuzey ve Güney Amerika’daki bazı ülke ve adaların kıyılarında
gelişmiştir.
Türkiye’deki yat turizmi, yeni bir turizm
çeşidi olarak,1960’lı yıllarda Yunanistan’ın Ege ve Anadolu kıyılarını kapsayan
yat turları düzenlemesiyle gündeme gelmiştir. Türkiye’de turist teknesi ilk
olarak 1965 yılında görülmüştür. Türkiye’ye gelen ilk tekneler, Yunanistan
üzerinden günübirlik gezilerle Çeşme, Datça, Marmaris, Bodrum ve Ege’deki diğer
yerleşim merkezlerine uğruyorlardı. Daha sonra Yunan tur operatörleri paket tur
programlarına Türkiye’yi de almışlardır (Özer, 1990). 1970’li yılların sonunda
ise Turizm Bakanlığı bünyesinde, yat turizmi gündeme getirilerek, çeşitli
marina yerleri tespit edilerek, Devlet Planlama Teşkilatı tarafından gelişme
planları hazırlanmıştır. Bu planlardan sonra her geçen yıl ülkemizde yat
sektörü daha fazla önem kazanmış ve gelişmeye başlamıştır.
Dünya turizmde ilk sıralarda yer
alan Türkiye, yat turizminde potansiyelini kullanmak amacıyla marina
yatırımlarına hız vermiştir. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
rakamlarına göre 43 marina ve çekek yerinde, 17 bin 500 yat bağlama
kapasitesine ulaşan Türkiye, doluluk oranında da yüzde 90'a ulaşmıştır.
Türkiye'deki marinalara yılda yaklaşık 7 bin yabancı, 2 bin 500 yerli yat demir
atarken bu yolla Türkiye'ye gelen turist ve yabancı mürettebat sayısı 30 bine
yaklaşmıştır. Türkiye'nin 2013 yılı turizm gelirlerinin toplamı 32 milyar 310
milyon dolardır. Bunun yüzde 20'si olan 6.4 milyar doların deniz turizminden
kazanılmıştır. (2013 Yılı Verilerine Göre). 2023 yılına kadar yat bağlama
kapasitesinin 30 binin üzerine çıkması ve gelirin de 10 milyar doların üzerine
çıkması hedeflenmiştir.
by.............Eda Karabulut