15 Ekim 2015 Perşembe

TÜRKİYE’DE RO-RO TAŞIMACILIĞI


            Ro-ro (roll on - roll off) gemileri, tekerlekli araçların (otomobil, çekici+treyler, demiryolu araçları) taşınması için kullanılan özel gemilerdir. Yük taşıyan araçlar kendi tekerlekleri üzerinde gemiye bindirilir ve indirilirler. Bu gemiler bir tür arabalı vapur gibi kabul edilebilir. Ro-ro taşımacılığı, karayolunda taşıma yapan araçların, yolculuğun bir bölümünü gemiyle yapmalarına imkân verir. Tekerlekli araçların, ro-ro taşımacılığını tercih etmelerinin birçok nedeni vardır. Bu nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:
·         Ro-ro taşımacılığı süre olarak uzun olsa da maliyet açısından ucuzdur,
·         Güvenlidir,
·         Farklı ülkelerdeki geçiş belgesi ve trafik sorunlarından kurtulmayı sağlar,
·         Şoförlerin yurtdışında kalış süresini kısaltır,
·          Vize sorunlarını en aza indirir.

            Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü’nden alınan verilere göre 2014 yılı ocak-eylül döneninde ro-ro gemileriyle sevkiyatı yapılan araç sayısı 346 bin 148tir. Bu araçların 174 bin 649’unu gelenler, 171 bin 499'unu gidenler oluşturmuştur.

            Türkiye’de ro-ro taşımacılığı yapan 3 işletme vardır. Bu işletmeler ve hatları şu şekildedir:
1)U.N. Ro-ro Şirketi; 1994 yılında kurulmuştur. Şirketin 12 ro-ro gemisi, 43.5 km gemiye yükleme kapasitesi, yıllık 320 bin araç taşıma kapasitesi vardır.

Hatlar
Sefer Durumu
Pendik-Trieste
Her gün karşılıklı sefer yapılır.
Tekirdağ-Trieste
Haftada 1 gün sefer yapılır.
Mersin-Trieste
Haftada 2 gün sefer yapılır.
Pendik-Toulon
Haftada 2 gün sefer yapılır.

2) Ulusoy Ro-ro; Avrupa’ya çalışan 3 ro-ro gemisi (Saffet Bey, Ulusoy 14, Ulusoy 15) vardır. Gemilerin yıllık kapasitesi 40 bin araçtır.

Hatlar
Sefer Durumu
Trieste- Çeşme
Haftada 3 gün sefer yapılır.

3) Alternatif Ro-ro; Ekol Lojistik bünyesinde bir şirkettir. 3 tane kiralık ro-ro gemisi ve yıllık 40 bin araç kapasitesi vardır.

Hatlar
Sefer Durumu

Haydarpaşa-Trieste
Haftanın 4 günü 60 saatlik sefer yapılır.

Alsancak-Sete
Haftanın 1 günü 48 saatlik sefer yapılır.
            

                          Karadenizde faaliyet gösteren ro-ro hatları ise şu şekildedir;
·         Zonguldak- skadovs(Ukrayna)
·         Zonguldak-Odessa(Ukrayna)
·         Samsun-Novorrossisky(Rusya)
·         Trabzon-Sochi(Rusya)

·         Rize-Poti(Rusya)


http://www.shortsea.org.tr/rorotasimaciligi/sirketlerharita.jpg

Sektördeki başlıca gelişmeler ise şu şekildedir:
Ro-Pax projesi ile ro-ro taşımacılığına yeni bir alternatif sağlanmak istenmektedir. Bu proje ile hem ağır araçların hem yolcuların aynı gemide taşınması sağlanacaktır. Böylece kara yolundaki tır taşımacılığı, deniz yoluna kaydırılacak ve trafik sıkışıklığı azaltılacaktır.
Ekol Lojistik’in son teknolojiye sahip 5 ro-ro gemisi vardır. Bu gemilerin adları Hatche, Paqıze, Qezban, Fadıq ve Ayshe’dir. Bu gemilerin kapasitesi 249 mega treyler veya 45ft konteyner şeklindedir. Ekol Lojistik Ocak 2013 itibarıyla Barselona’ya yeni bir ro-ro hattı açmıştır. Ayshe adlı gemisi ile seferini 58 saatte tamamlamaktadır.

Türkiye ile İran arasında taşımacılıktaki kriz devam etmektedir. İran’a taviz vermemek konusunda kararlı olan Türkiye, transit yükler için İran’ı bypass edecek alternatif güzergâhları belirlemiştir. Transit taşımalar için Gürcistan- Azerbaycan hattı kullanılacak, Bakü’den direkt Türkmenistan'a yeni bir Ro Ro hattı açılacaktır.(Deniz Haber Ajansı)


By..........Yeşim Özdemir