25 Ekim 2015 Pazar

Lojistik Maliyet Unsurlarının Rekabete Etkisi

Globalleşen ve teknolojik gelişmelerin ardı arkasına geldiği 21. yüzyılda, işletmelerin dünyanın her tarafından ürün tedarik etmesini ve her yere ürün satmasını mümkün hale getirmiştir. Bu durum, lojistik faaliyetler olarak ifade edilen, taşıma, depolama, elleçleme, sipariş işleme, bilgi yönetimi, stok yönetimi, paketleme ve ambalajlama faaliyetlerinin nitelik ve niceliğini değiştirmiştir. Lojistik maliyetlerin toplam işletme maliyetlerinin içinde önemli bir paya sahip olması ve finansal performansı doğrudan etkilemesi, şirket ve işletmeleri bu faaliyetlerin etkin yönetilmesi ve müşteri odaklı çalışılması halinde rekabet avantajı sağlayabileceklerini fark etmesini sağlamıştır.
Bu çerçevede günümüzde işletmeler lojistik maliyetleri düşürmek için birçok strateji geliştirmiştir. Ticari hayatta yaşanan bu gelişmelere üniversiteler de kayıtsız kalmamış özellikle son zamanlarda lojistik yönetimine yönelik ön lisans, lisans ve yüksek lisans programları açılmıştır.
Lojistik sektörü Dünya’da ve Türkiye’de yakın zamanda hızlı ve büyük gelişme göstermiş ve göstermeye de devam etmektedir. Lojistik sektörünün faaliyet alanları aşağıdaki ana başlıklarda gruplanabilir.
  • Uluslararası ve dahili taşımacılık,
  • İhracat-ithalat işlemleri ve gümrükleme,
  • Operasyon ve sevk yönetimi,
  • Maliyet planlaması,
  • Depolama, ambalajlama,
  • Sigortalama,
  • Vergi, mevzuat ve işlemleri,
  • Pazarlama ve müşteri ilişkileri yönetimi,
  • Bilişim teknolojileri kullanımı,
  • Banka işlemleri,
  • Koordinasyon ve iletişim.
Türkiye stratejik konumu itibariyle, kıtalararası bir lojistik üs olma potansiyeline sahiptir. Lojistik sektörünün Türkiye’deki büyüklüğü yıllık 7 – 8 milyar ABD Dolarına ulaşmıştır. Günümüzde, Türk lojistik sektöründe yaklaşık olarak 500.000 kişi çalışmaktadır. Türkiye’de lojistik sektörünün gelişmekte olduğu ve gelecekte de gelişme potansiyeline sahip olacağını görmek mümkündür (http://www.turlev.org.tr/etkinlikler).
Lojistik maliyetler, lojistik faaliyetler nedeniyle ortaya çıkan maliyetlerin tümünü ifade etmek için kullanılan bir kavram olup, işletmelerin lojistik faaliyetler için katlandıkları maliyetler olarak tanımlanabilir.
Lojistik maliyetlerin yönetim ve kontrolü öncelikle bu maliyetlerin belirlenmesini gerektirmektedir.
Etkin ve verimli bir biçimde yapılan lojistik faaliyetler ile gerek değer avantajı gerekse verimlilik avantajı yaratılarak daha yüksek müşteri değerine ulaşılabildiği ve işletmelerin faaliyette bulundukları sektörlerde rakiplerine kıyasla bir adım daha öne çıkabildikleri bu alanda yapılan çalışmalardan da görülmektedir.
Beklenen yararın sağlanabilmesi için ise, bu faaliyetlerin bütünleşik bir performans sistemi içerisinde ele alınmasını gerektirmektedir. İşletmelerin lojistik faaliyetler sonucu katlanmak zorunda oldukları maliyetler incelendiğinde, lojistik maliyetlerde yapılan maliyet azaltım çalışmalarının işletme karında oldukça önemli katkılar sağladığı görülmektedir.


by...............Mert Bekçi
www.kaladrem.com