6 Aralık 2015 Pazar

Gemlik Limanları, Yatırımları ve Artan Önemi

Gemlik Körfezi’nde Güney Marmara’nın en önemi limanları bulunmaktadır. Limanlar sadece gemilerin yük alıp boşattığı yerler değil aynı zamanda sosyoekonomik kalkınma gücüdür. Limanlar bulundukları bölgede sanayinin gelişmesini ve büyümesini hızlandırmakta, endüstriyel faaliyetlerin yaygınlaşmasını ve gelişmesini sağlamakta, ticareti geliştirmekte ve istihdama katkıda sağlamaktadır. Deniz yollarını kullanmadan dış ticaret, dış ticaret olmadan gelişme ve büyüme olmamaktadır. Bu açıdan bakıldığında Gemlik Limanları Bursa sanayi ve dış ticaretinin rekabetçi üstünlüğüne önemli katkı sağlamaktadır. Gemlik limanları jeopolitik konumu ile Marmara, Kuzey Ege, Trakya ve İç Anadolu bölgesine ve yüklerine hizmet vermektedir.

            Gemlik Körfezi güneydoğu Marmara da yer alan deniz etkilerine kısmen kapalı doğal bir liman konumundadır. Deniz ulaşımı ve limancılık açısından son derece elverişli bir konumda bulunması bölgede çok sayıda limanın konumlanmasına neden olmuştur. Gemlik Körfezi limanlarının birinci hinterlandını Bursa, Bilecik ve Balıkesir illeri oluşturmaktadır. İkincil hinterlantta ise Çanakkale, Kocaeli, Sakarya, Kütahya, Eskişehir ve Ankara illeri bulunmaktadır.
Gemlik Limanları aşağıdaki tabloda yer almaktadır;

               LİMANIN ADI

     ELLEÇLENEN YÜKLER

Gemport


Konteyner-Kuru-Araç-Genel Kargo

Borusan


Konteyner-Araç-Genel Kargo

Rodaport


Konteyner-Genel Kargo

Gemlik Gübre


Dökme-Genel-Sıvı Yük

Gemlik Belediye


Dökme-Genel Yük

BP İskele


Sıvı Yük

Marmara Kimya Sanayi


Sıvı Yük (Şamandıra)

            *Gemlik Belediye limanı belediye tarafından işletilmekte, BP İskelesi ve Marmara Kimya Sanayi’ne ait tesislerde ise 3. taraflarda yük elleçleme hizmeti verilmemektedir. 
            Profesyonel liman hizmetleri vermesi ve bölgede önemli bir liman hizmet arzı oluşturması açısından bölgenin en önemli limanları Gemport, Borusan ve Rodaport limanlarıdır.
Gemlik Limanlarının yatırımları şu şekildedir:
Borusan : Borusan Limanı 2009 yılında tamamladığı genişleme yatırımıyla kapasitesini yaklaşık iki katına çıkarmıştır. Yatırım sonucunda; 5 milyon ton genel kargo, 400.000 TEU konteyner ve 250.000 araç elleçleme kapasitesine ulaşarak, 1.400 m yanaşma yeri ve 280.000 m2 gümrüksüz, 80.000 m2 gümrüklü terminal sahasına sahip olmuştur. Yatırım kapsamında 15 milyon Euro değerinde, ikisi SSG (Ship to Shore Gantry) tipi olmak üzere altı liman vincinin alımı gerçekleştirilmiştir. Deniz Ticaret Odası verilerine göre Borusan Limanı 2015 yılında da büyümeye devam etmektedir. Konteyner kapasitesi 400,000 TEU’dan 650,000 TEU’ya, genel kargo kapasitesi ise 5,000,000 tondan 6,500,000 tona yükselecektir ve araç yükleme kapasitesi ise %25 artmıştır.
Gemport : Gemport 2011 yılında 4 katlı otopark alanına 8 katlı bir otopark alanını daha ilave etmişti böylece anlık 6 bin 500 araç stoklama imkanı oluşturmuştur. 2012 yılı itibari ile Yıldırım Holding grubuna dahil olmuştur. Gemport’un en büyük yatırımı ise YILPORT Gemport birleşmesidir. Bu proje ile Gemlik Gübre Limanı(2004 yılı itibari ile Yıldırım Holding’e devredilmiştir) Yılport Limanına dönüşecektir. Projenin tamamlanmasıyla, bütün konteyner operasyonlarında saatte ortalama 35 harekete ulaşılması beklenmektedir. Bu projenin 2014 yılında tamamlanması ön görülmüştür ancak hala devam etmektedir. Proje sonunda YILPORT Gemport bünyesinde konteyner kapasitesi 450,000 TEU’dan 2,500,000 TEU; genel kargo kapasitesi 2,500,000 tondan 4,000,000 ton ve sıvı yük kapasitesi 500,000 m3ten 1,000,000 m3e yükselmesi beklenmektedir.

Rodaport :Genel yük için 33 dönüm arazide 15 milyon TL’lik yatırıma başlamıştır. Bu yatırım sonucunda eylül ayından itibaren bir gemide günde 10 bin ton hububat tahliye edip gemi operasyon süresinin kısaltılması hedeflenmektedir. 2014 yılında %25 büyüme yakalanmıştır ve  büyümenin yatırımın tamamlanmasıyla artması beklenmektedir. 103 bin molan gümrüklü alan 2014 yılında 119 bin m2 çıkarılmıştır. Bu alanın 152 bin m2 çıkarılması beklenmektedir. 

by....Yeşim Özdemir