Gemlik Körfezi’nde Güney Marmara’nın en önemi
limanları bulunmaktadır. Limanlar sadece gemilerin yük alıp boşattığı yerler
değil aynı zamanda sosyoekonomik kalkınma gücüdür. Limanlar bulundukları
bölgede sanayinin gelişmesini ve büyümesini hızlandırmakta, endüstriyel
faaliyetlerin yaygınlaşmasını ve gelişmesini sağlamakta, ticareti geliştirmekte
ve istihdama katkıda sağlamaktadır. Deniz yollarını kullanmadan dış ticaret,
dış ticaret olmadan gelişme ve büyüme olmamaktadır. Bu açıdan bakıldığında
Gemlik Limanları Bursa sanayi ve dış ticaretinin rekabetçi üstünlüğüne önemli katkı
sağlamaktadır. Gemlik limanları jeopolitik konumu ile Marmara, Kuzey Ege, Trakya
ve İç Anadolu bölgesine ve yüklerine hizmet vermektedir.
Gemlik Limanları aşağıdaki tabloda yer
almaktadır;
LİMANIN ADI
|
ELLEÇLENEN YÜKLER
|
Gemport
|
Konteyner-Kuru-Araç-Genel Kargo
|
Borusan
|
Konteyner-Araç-Genel Kargo
|
Rodaport
|
Konteyner-Genel Kargo
|
Gemlik Gübre
|
Dökme-Genel-Sıvı Yük
|
Gemlik Belediye
|
Dökme-Genel Yük
|
BP İskele
|
Sıvı Yük
|
Marmara Kimya Sanayi
|
Sıvı Yük (Şamandıra)
|
*Gemlik
Belediye limanı belediye tarafından işletilmekte, BP İskelesi ve Marmara Kimya
Sanayi’ne ait tesislerde ise 3. taraflarda yük elleçleme hizmeti
verilmemektedir.
Profesyonel
liman hizmetleri vermesi ve bölgede önemli bir liman hizmet arzı oluşturması
açısından bölgenin en önemli limanları Gemport, Borusan ve Rodaport
limanlarıdır.
Gemlik Limanlarının yatırımları şu
şekildedir:
Borusan
: Borusan Limanı 2009 yılında tamamladığı
genişleme yatırımıyla kapasitesini yaklaşık iki katına çıkarmıştır. Yatırım
sonucunda; 5 milyon ton genel kargo, 400.000 TEU konteyner ve 250.000 araç
elleçleme kapasitesine ulaşarak, 1.400 m yanaşma yeri ve 280.000 m2 gümrüksüz,
80.000 m2 gümrüklü terminal sahasına sahip olmuştur. Yatırım
kapsamında 15 milyon Euro değerinde, ikisi SSG (Ship to Shore Gantry) tipi
olmak üzere altı liman vincinin alımı gerçekleştirilmiştir. Deniz Ticaret Odası
verilerine göre Borusan Limanı 2015 yılında da büyümeye devam etmektedir.
Konteyner kapasitesi 400,000 TEU’dan 650,000 TEU’ya, genel kargo kapasitesi ise
5,000,000 tondan 6,500,000 tona yükselecektir ve araç yükleme kapasitesi ise
%25 artmıştır.
Gemport
: Gemport 2011 yılında 4 katlı otopark alanına
8 katlı bir otopark alanını daha ilave etmişti böylece anlık 6 bin 500 araç
stoklama imkanı oluşturmuştur. 2012 yılı itibari ile Yıldırım Holding grubuna
dahil olmuştur. Gemport’un en büyük yatırımı ise YILPORT Gemport birleşmesidir.
Bu proje ile Gemlik Gübre Limanı(2004 yılı itibari ile Yıldırım Holding’e
devredilmiştir) Yılport Limanına dönüşecektir. Projenin tamamlanmasıyla, bütün
konteyner operasyonlarında saatte ortalama 35 harekete ulaşılması
beklenmektedir. Bu projenin 2014 yılında tamamlanması ön görülmüştür ancak hala
devam etmektedir. Proje sonunda YILPORT Gemport bünyesinde konteyner kapasitesi
450,000 TEU’dan 2,500,000 TEU; genel kargo kapasitesi 2,500,000 tondan
4,000,000 ton ve sıvı yük kapasitesi 500,000 m3ten 1,000,000 m3e
yükselmesi beklenmektedir.
Rodaport
:Genel yük için 33 dönüm arazide 15 milyon
TL’lik yatırıma başlamıştır. Bu yatırım sonucunda eylül ayından itibaren bir
gemide günde 10 bin ton hububat tahliye edip gemi operasyon süresinin
kısaltılması hedeflenmektedir. 2014 yılında %25 büyüme yakalanmıştır ve büyümenin yatırımın tamamlanmasıyla artması
beklenmektedir. 103 bin m2 olan
gümrüklü alan 2014 yılında 119 bin m2 çıkarılmıştır. Bu alanın 152 bin
m2 çıkarılması beklenmektedir.
by....Yeşim Özdemir